“Kunskap för livet”

Välkommen till S:t Eriks Järnvägsskola i Stockholm!

Vi är dedikerade till att utveckla dina kunskaper och dig som individ, oavsett din tidigare erfarenhet inom järnvägsbranschen. Vårt främsta mål är att du som elev når en hög kunskapsnivå och får den trygghet som krävs för att möta dina framtida utmaningar. Vi strävar efter att skapa en lärorik och stödjande miljö där du kan växa och utvecklas.

• BASÄVISTA

"Att enskilt vistas i spår”

Kursen ger nödvändig kompetens och behörighet för säker vistelse i spårområden på egen hand. Deltagarna får ansvar för sin egen säkerhet vid förflyttning till eller från fordon och över spåren.

• BASÄSKYDD

Skydd- och Säkerhetsledning (SoS-Ledare)

Kursen ger dig behörighet att planera och säkerställa skyddet vid spåraktiviteter. Ta ansvar för egen och andras säkerhet, koordinera skydds- och säkerhetsfrågor och agera som tågvarnare med grundläggande kunskaper om banan, trafikeringssystem, fordon, signaler och riskbedömningar.

• Sos-planerare

Skydd- & säkerhetsplanerare

Kursen ger kunskap och behörighet för att planera, riskbedöma och samordna arbete i spårområden. Målgruppen är personal som ansvarar för säkerhet vid aktiviteter i spårområden, med krav på god anläggningskännedom inom spårområdet.

• BASÄTSM

Tillsyningsman A-, L- & E-skydd samt vägvakt

Denna kurs ger deltagarna den kompetens och behörighet som krävs för att planera, begära och ansvara för A-, L- och E-skydd. För de som har signalteknisk grundutbildning innebär kursen även behörighet som tillsyningsman för S-skydd.

• BEELAK

Elsäkerhetsledare för banarbeten och arbetsmaskiner

Kursen ger omfattande förståelse för elsäkerhetsföreskrifter på Trafikverkets bantekniska anläggningar. Utöka dina kunskaper inom elsäkerhet och bli en kompetent elsäkerhetsledare för arbetsmaskiner med möjligheter för din karriär. Kursen fokuserar på regler och riktlinjer för användningen av arbetsmaskiner inom Trafikverkets anläggningar.

• Operatör TSA/TA

Operatör tunga arbetsredskap

Med denna kurs uppnår du behörighet att agera som operatör för tunga arbetsredskap inom säkerhetszonen samt som operatör för tunga spårgående arbetsredskap på järnvägen.

• Grundläggande arbetsmiljö

Grundläggande arbetsmiljö för Sos-planerare

Vi erbjuder en grundkurs i arbetsmiljö där vi går igenom arbetsmiljölagen och de viktigaste föreskrifterna. Fokus ligger på att främja hälsa och arbeta förebyggande med arbetsmiljöfrågor samt säkerhet inom järnvägen. Kursen skräddarsys efter situationer som ni möter i ert arbete där vi diskuterar hur ni på bästa sätt kan använda kunskaperna praktiskt i er organisation. Kursen bygger på BAM–Bättre arbetsmiljö och leds av Prevent-diplomerad handledare.

• BASTAB

Stabilitetspåverkande arbete i spår

Kursen ger insikter om hur arbete i spår påverkar spårets stabilitet och fokuserar på att minska risken för otillgänglighet. Kravet är att minst en person i varje arbetslag har genomgått kursen för stabilitetspåverkande arbete.

• Banteknik Underhåll & Arbetsledning

Banteknik för underhållspersonal & arbetsledning

Kursen ger gedigna kunskaper om banans olika delar, underhållstoleranser och solkurvors uppkomst, med tonvikt på banöverbyggnaden. Den passar perfekt för de som ska arbeta ute på spår eller inom arbetsledning.

• Bättre arbetsmiljö

BAM grund 3 dagar

Vår Metodik för Praktiskt Lärande

• Teori

På våra grundutbildningar lär du dig allt du behöver veta. Våra kursledare är pedagogiska och har lång erfarenhet av spårarbeten och spårsäkerhet.

• Praktik

Hos oss får du möjlighet att tillämpa det du har lärt dig i utbildningssalen ute i fält. Genom praktiska övningar och verkliga arbetsuppgifter stärker vi din självsäkerhet och ger dig den erfarenhet du behöver.

• Examinering

Efter avslutad kurs ser vi till att du är väl förberedd för examinering, vilket leder till kursbevis och aktuell behörighet. Vi stödjer och vägleder dig under hela processen.

• Fortbildning

Hos oss har du även möjlighet att genomföra repetitionsutbildningar för att behålla dina behörigheter. Vi erbjuder kontinuerliga fortbildningar.

Utforska och väx med våra framstående utbildningar inom järnvägsbranschen. Välkommen till kunskapens spår hos oss på S:t Eriks Järnvägsskola.

— Felipe Martinez Silva, Verksamhetschef

Repetionsutbildningar

Förnya din behörighet hos oss med våra repetitionsutbildningar!

Vi erbjuder repetitionsutbildningar som ger dig möjlighet att uppdatera och förnya din behörighet. Vårt mål är att säkerställa att du fortsätter vara kompetent och kvalificerad för dina arbetsuppgifter inom järnvägen.

Genom att gå din repetition hos oss får du en chans att fräscha upp dina kunskaper och hålla dig uppdaterad om de senaste riktlinjerna och säkerhetsföreskrifterna. Våra erfarna instruktörer och praktiska övningar hjälper dig att bevara din kompetens och säkerhet i arbetet.

Ta del av våra repetitionsutbildningar och se till att du alltid är redo att möta dagens utmaningar inom järnvägen. Vi ser fram emot att hjälpa dig att fortsätta utvecklas och trivas i din yrkesroll som behörig och kunnig inom järnvägsbranschen. Välkommen till våra repetitionsutbildningar för en kontinuerlig och framgångsrik karriär!

• Rep BASÄSKYDD

Repetitionsutbildning för Sos-ledare & tågvarnare (BASÄSKYDD)

• Rep BASÄTSM

Repetitionsutbildningen krävs för att behålla behörigheten Tillsyningsman A-, L- och E-skydd samt vägvakt.

• Rep OPA

Repetitionsutbildningen krävs för att behålla behörigheten Olycksplatsansvarig.

• Rep BASTAB

Repetitionsutbildningen krävs för att behålla behörigheten i BASTAB.

• Rep Sos-planerare

Repetitionsutbildningen krävs för att behålla behörigheten Skydd- & säkerhetsplanerare.

• Rep Operatör TSA/TA

Repetitionsutbildningen krävs för att behålla behörigheterna Operatör TSA/TA.